زنانی که به روش سزارین به دنیا می آیند، در معرض خطر بیشتری برای چاقی و دیابت قرار دارند

13 آوریل 2020 - یک مطالعه ی جدید که در ژورنال JAMA Network Open  در آوریل 2020 منتشر شده است، نشان داد که زنانی که از طریق سزارین متولد می شوند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چاقی و همچنین دیابت نوع 2 در بزرگسالی قرار دارند.

آیا سزارین از زایمان های طبیعی ایمن تر است؟

 متخصصان زایمان به خوبی می دانند که سزارین عمل آسانی نیست. خطرات عوارض جراحی برای سزارین سه برابر بیشتر از زایمان واژینال در زنانی مشابه با همان سن، و سایر عوامل قابل مقایسه است. این خطرات شامل: ایست قلبی، برداشتن رحم (برای متوقف کردن خونریزی)، عفونت در هنگام زایمان و ایجاد لخته های وریدی است که می توانند به جای دیگری از بدن رفته و باعث سکته مغزی شوند. نوزادانی که از این طریق متولد می شوند، بیشتر در معرض مشکلات مرتبط با تنفس هستند. مهمترین موضوع این است که این افزایش نرخ عوارض، اغلب قابل پیشگیری می باشد.

با این حال، در این مطالعه برخی از عوارض طولانی مدت ناشی از تولد به روش سزارین بررسی گردید. تاکنون مطالعات متعددی خطر چاقی در کودکانی که به این روش متولد شده اند را اعلام کرده اند. برخی دیگر نشان داده اند که این افراد در بسیاری از پارامترهای متابولیکی دچار ناهنجاری های بیشتری هستند. مطالعه ی حاضر به منظور ارزیابی چگونگی ارتباط سزارین با چاقی و دیابت نوع 2 انجام شد.

محققان داده های مورد نیاز خود را از مطالعه سلامت پرستارانII ، استخراج کردند، که یک مطالعه کوهورت آینده نگر است و از سال 1989 به بعد ادامه دارد و به روزرسانی داده های آن هر دو سال یکبار انجام می شود. در سال 2001 ، بیش از 33000 نفر از مادران زنانی که در این مطالعه شرکت داشتند، اطلاعاتی را در مورد بارداری خود و زایمان این دختران ارائه دادند تا بتوانند مطالعه کوهورت مادران پرستاران را در سال 2001 تشکیل دهند. دختران شرکت کننده، در دوره ی زمانی 1946 تا 1964 به دنیا آمده بودند.

نحوه ی تولد دختران شركت كننده، همراه با قد و وزن در ابتدای تحقیق و نیز هر دو سال پس از آن، از این داده ها استخراج شد. همچنین موارد دیابت نوع 2 ، در میان دختران که توسط پزشك تشخیص داده شده بود و با معیارهای انجمن دیابت آمریكا مطابقت داشت، استخراج شد.

زنان شرکت کننده در مطالعه بهداشت پرستاران 2 ، به طور متوسط ​​34 ساله و 3.3 درصد از آنها (حدود 1.090 نفر) توسط سزارین به دنیا آمده بودند. مادران این زیر گروه از شرکت کنندگان دارای خصوصیات زیر بودند:

·        قبل از بارداری دارای وزن بیشتری بودند

·        در زمان زایمان سن بالاتری داشتند

·        احتمال فشار خون بالای ناشی از بارداری در آنها بیشتر بود

·        در معرض خطر بالاتری برای تولد زودرس نوزادشان بودند

·        وزن نوزادشان در هنگام تولد پایین بود.

در طی بیش از 1.9 میلیون person-years پیگیری، بیش از 12000 مورد چاقی و بیش از 2000 مورد دیابت نوع 2 ثبت شده بود. خطر چاقی در زنانی که بطور طبیعی از مجرای واژن متولد شده بودند 37 درصد و زنانی که به روش سزارین به دنیا آمده بودند، 40 درصد بود. تعداد موارد دیابت نوع 2 در بین افراد متولد شده ی واژینال 10 در هر 10،000 person-years بود، اما در بین کسانی که به طریق سزارین به دنیا آمده بودند، 14 مورد در هر 10000 person-years گزارش شد.

بنابراین خطر ابتلا به چاقی در مقایسه با کسانی که به طور واژینال متولد می شوند، پس از تعدیل نتایج برای چندین عامل ، 11 درصد بیشتر بود و برای دیابت نوع 2 ، 46 درصد بیشتر بود. هنگامی که تمام هشت عامل خطر از جمله فشار خون بالای ناشی از بارداری، سیگار کشیدن، دیابت حاملگی، چاقی مادر و سن بالاتر مادر از مطالعه خارج شدند، ارتباط معنی داری بین زایمان سزارین و این نتایج مشاهده نشد.

خطرات طولانی مدت تولد سزارین

این مطالعه خطر بیشتری را برای ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی در زنان متولد شده به روش سزارین به ترتیب به میزان 46٪ و 11٪ نشان داد. چرا این افزایش مشاهده می شود، هنوز کاملاً مشخص نیست. با این حال، به نظر می رسد که میکروبیوم روده ی فرزندان متولد شده به روش سزارین، حداقل تا حدودی مسئول این تفاوت ها است. این باکتریها تعادل انرژی را تنظیم می کنند، همچنین قرار گرفتن در معرض لیپوپلی ساکاریدهای باکتریایی می تواند منجر به التهاب مزمن شود. بنابراین میکروبیومهای غیرطبیعی روده می توانند منجر به چاقی و تنظیم غیر طبیعی سطح قند خون شوند.

میکروبیوم روده ی نوزاد، به نحوه ی زایمان بستگی دارد، در حالی که نوزادان زایمان واژینال به سرعت باکتری های موجود در کانال تولد و مدفوع مادر، را دریافت می کنند، اما نوزادان سزارینی، باکتری های میکروبیوم خود را از محیط زندگیشان دریافت می کنند. باکتری هایی که نوزادن سزارینی دریافت می کنند بسیار متنوع هستند و تعداد گونه هایBifidobacteria / Bacteroides ، که از فرد در برابر چاقی محافظت می کنند، در آنها کمتر است. میزان ماندگاری این تغییرات تا بزرگسالی ناشناخته است، اما نشان داده شده است که این تفاوتها تا سن 7 سالگی ادامه دارند.

برخی مطالعات این تغییرات را حاکی از تغییر در متیلاسیون DNA با زایمان سزارین می دانند، اما شواهد در این مورد کمتر قانع کننده هستند.

به طور کلی، یافته های این مطالعه به نفع افزایش خطر چاقی در کودکان متولد به روش سزارین است که از نتایج مطالعات قبلی پشتیبانی می کند. این برای اولین بار است که خطر مربوط به دیابت نوع 2 نیز در این گروه نشان داده شده است، اگرچه مطالعات پیشین نشان داده اند که عوامل خطر قلبی و عروقی و متابولیکی در بزرگسالان جوان متولد شده به روش سزارین بیشتر است. این مطالعه همچنین طولانی ترین دوره پیگیری را دارد که مدت زمان آن بین 20 تا 40 سال است. این مدت پیگیری طولانی سبب شد تا اختلافات در مورد خطر ابتلا به دیابت بین این گروه ها مشخص گردد.

دانشمندان می گویند: این یافته ها باید با احتیاط تفسیر شوند، زیرا این اولین بار است که ارتباط تولد به روش سزارین با دیابت نوع 2 گزارش می شود. برای تأیید این یافته ها و توضیح این ارتباط به تحقیقات بیشتری نیاز است زیرا این موضوع برای اولین بار گزارش شده است.

منبع:

JAMA Network Open 2020;3(4):e202605. doi:10.1001/jamanetworkopen.2020.2605.

https://www.news-medical.net/news/20200413/Women-born-by-cesarean-have-greater-risk-of-obesity-and-diabetes.aspx